У ліцеї №4 Житомира працює повноцінна дистанційна школа, в якій навчаються майже дві сотні учнів, половина з яких — з-за кордону. Онлайн-формат став постійною альтернативою для тих, хто фізично не може відвідувати навчальний заклад.
Дистанційна школа працює понад рік
Осередок дистанційного навчання в ліцеї №4 Житомира був створений 19 травня 2023 року за ініціативи Департаменту освіти. Як розповіла заступниця директора Наталія Житнік, основною метою було забезпечити право на освіту тим дітям, які не можуть навчатися очно — зокрема, через перебування за кордоном або медичні показання.

«Безбар’єрність — це не лише про архітектурну доступність. Це насамперед про доступ до базових потреб, серед яких — освіта. І саме наш дистанційний осередок забезпечує цю можливість для дітей з різних умов», — пояснює Житнік.
Наразі у дистанційній школі — 194 учні, з яких приблизно половина проживають у 26 країнах світу. Вони мають змогу отримувати повноцінну українську освіту з усіх загальноосвітніх предметів. Над цим працює 34 педагоги, кожен з яких має належне технічне забезпечення.
Онлайн-уроки у синхронному режимі
Навчання відбувається синхронно — учні та вчителі приєднуються до уроків в режимі реального часу. Усі матеріали, презентації, домашні завдання та тести розміщуються на платформі Google Classroom. Навіть під час блекаутів учні можуть опрацьовувати теми у власному темпі в асинхронному форматі.
«Classroom зручна ще й тим, що навіть без стабільного інтернету учень може відкрити всі матеріали та виконати завдання пізніше», — додає Наталія Житнік.
Інтерактивні можливості та досвід міжнародного рівня
Вчителі ліцею використовують сучасні інструменти для залучення учнів: презентації, відео, інтерактивні моделі. Наприклад, під час уроків фізики школярі можуть запускати віртуальні моделі електродвигунів, бачити, як працюють електричні кола, і без ризику «помилитися на практиці».

«Ми можемо створити інтерактивну лабораторну роботу. Учень натискає кнопку — з’являється блискавка чи вогник на екрані. Це не просто ефектно, це ще й безпечно», — говорить учитель фізики Микола Кузьмінчук.
Він також зазначає, що дистанційне навчання давно стало не тимчасовою альтернативою, а постійною формою освіти, яка вже має своїх випускників.
«Хтось розпочав навчання онлайн у 5 класі — і вже наступного року закінчує школу. Ми зможемо оцінити вплив цієї форми на успішність», — додає педагог.
Вчаться в Україні — з будь-якої точки світу
Учитель «Основ здоров’я» Олександр Павлюченко наголошує на зручності формату і для педагогів, і для учнів. Виведення матеріалів на екран, різні типи сприйняття інформації, інтерактив — усе це підвищує залученість.

«Учні по-різному сприймають інформацію. Комусь краще слухати, а хтось сприймає зіром. Ми намагаємося враховувати це під час підготовки кожного уроку», — каже він.
Саме завдяки досвіду пандемії та початку повномасштабної війни, зазначає Павлюченко, Україна змогла створити сильну дистанційну освіту. Нещодавно вчителі ліцею проходили онлайн-курси від професорів з Великої Британії, які також відзначили рівень організації освіти в Україні.
Що кажуть самі учні
Семикласники ліцею зазначають, що дистанційне навчання — це спосіб залишатися на зв’язку з Україною, її мовою та культурою.
Одна з учениць згадує теми, які їй найбільше запам’яталися:
«Була дуже цікава тема тертя й закон Архімеда. Різні досліди, форми роботи. Було цікаво», — ділиться учениця.
Детальніше про онлай-середовище в ліцеї №4 дивіться у нашому відеоматеріалі.














