Home Гроші «Фінансова кухня» житомирських ОСББ: скільки платять мешканці і на що витрачають гроші

«Фінансова кухня» житомирських ОСББ: скільки платять мешканці і на що витрачають гроші

2 грн.71 коп. за кв. м – це тариф, за яким житомирянка Олена Карплюк оплачує послуги ЖБК «Космос». Мешканка 2-кімнатної квартири щомісяця платить 118 грн. Але на що йдуть ці гроші?

«Прибирання сходових кліток – 32,5 коп. за кв. м, прибирання прибудинкової території – 34,4 коп., вивезення та захоронення ТПВ – 37,3 коп.», – читає Олена зі своєї квитанції і підтверджує, що такі послуги дійсно надаються. Далі продовжує читати з меншою упевненістю:

«Технічне обслуговування систем – 68,7 коп. Не знаю, що це, але може й роблять. Ремонт конструктивних елементів – 50,4 коп. Яких таких елементів? Обслуговування димових і вентиляційних каналів 5 коп. – за 8 років вентиляцію у нас в квартирі перевіряли тільки раз. Освітлення місць загального користування – 42,5 коп. – світло у нас на поверсі є, щоправда, лампочки ми регулярно купуємо за свої», – розповідає Олена. У будинку по вул. Космонавтів вона мешкає 8 років, каже: поточний ремонт у будинку не проводили жодного разу. Сусіди кілька разів зверталися у ЖБК, але у відповідь чули, що наразі грошей на такі потреби немає.

Все частіше житомиряни, незадоволені обслуговуванням своїх будинків, беруть справу у свої руки і створюють ОСББ. Станом на 16 грудня 2016 у місті створено 215 ОСББ. Ми спробували дізнатися, скільки платять мешканці таких багатоповерхівок і на що витрачають свої кошти.

Більше результату за менші гроші

Мешканці 3-підїздної 5-поверхівки по Київській, 15 створили ОСББ у квітні цього року. У будинку 60 квартир, власники платять по 2,30 за кв. м. Зізнаються, ЖЕКу платили більше – по 2,55 грн, але результатів було менше.
Найскладнішими були перші місяці, відмовившись від послуг ЖЕКу, довелося вирішити немало проблем, але зараз мешканці сповнені оптимізму, тому що бачать, що їх старання дають результат, – розповідає голова ОСББ Олена Кучер.

«Я всіх обійшла і сказала, що перші три місяці нам буде дуже важко, попросила всіх платити, інакше нам відключать світло – елементарно. У мене був перший місяць, коли не заплатив підприємець. Один не платить – ми вже відчуваємо. А ще нам не платять субсидії – її платять раз в три місяці, а субсідіантів дуже багато. Тобто, якщо я розраховувала на маленький кошторис, впритул. А тут мені ще субсидію виплатять тільки через 3 місяці – це проблема. Раніше, коли я прораховувала кошторис, виходило 5 тис. грн з будинку. Затримують субсидію, у жовті вона була 1800 грн. І от замість 5 тис. грн ми маємо 3200. З них 2 тис. потрібно віддати прибиральникові і прибиральниці. 850 грн – бухгалтеру. Залишається 350 грн», – рахує Олена.

Втім, коли люди довіряють голові ОСББ і прагнуть змін, вони готові вкладати гроші. Особливо, коли бачать, наскільки неефективно їх грішми розпоряджалися раніше

«Якби ви знали, скільки ми платимо за світло! Люди навіть не розуміють, скільки вони платять за світло в під’їзді. У нас було окреме  підвальне приміщення, де ніколи не вимикалося світло. Там навіть вимикача не було. Ми коли зайшли – там світло горіло весь час. І вдень, і вночі – роками. За освітлення під’їзду і підвалів ми платили 500 грн. Після подорожчання – 700. При заміні лампочок на енергозберігаючі такі ж будинки, як наш, платять 100 грн. Замість того, щоб зробити щось для нашого під’їзду, ми витрачали ці гроші на світло. ЖЕКам до цього немає ніякого діла», – розповідає Олена.
Щоб зменшити свої витрати, мешканці вирішили замінити систему освітлення у під’їздах і біля будинку.

«Багато людей самі погодилися здати на лампочки. У нас у дворі була непроглядна темрява, вся проводка була гнила. У нас не було ніякого освітлення зовнішнього. Просто наш будинок перетворився на громадський туалет. Неможливо було під’їзд нормально відкрити. Ми вирішили встановити сучасні LED-прожектори для освітлення вулиць. Фірма погодилася нам встановити це освітлення і розбити оплату на кілька місяців», – розповідає вона.

Як голова ОСББ Олена Кучер не отримує зарплату. Заручившись підтримкою сусідів, вона змінює будинок, у якому живе, навіть якщо доводиться закачати рукава і самотужки щось зробити.

«Була проблема – прибиральниця без попередження пішла, кинула нас і ще кілька ОСББ. Нічого, доводилося самим прибирати, підмітати. Пережили, знайшли нову. Пройшов снігопад – сусіди вийшли і прибрали сніг. Все тому, що люди бачать результат. У мене зараз 100% проплата, після створення ОСББ всі люди платять вчасно, а деякі навіть на півроку вперед», – розповідає Олена.

Великий будинок – менший розмір внеску
ОСББ «Малікова-16» – велика 9-поверхівка, у якій понад 300 квартир. Мешканці задоволені головою ОСББ і тим, як змінюється їх будинок: їх будинок впроваджує енергозберігаючі технології, у під’їздах проводяться ремонти, яких люди чекали більше 20 років, про кожну витрачену гривню вони регулярно дізнаються зі звітів, а головне – у разі поломки чи проблеми, завжди знають до кого звернутися.
«Такого порядку, як зараз, у нас не було ніколи. І крівля, і підвали, цілими днями вона не присідає», – ділиться мешканка будинку Людмила Миколаївна.
У будинку є ліфти, тож в залежності від поверху власники квартир платять за різним тарифом.

«1,84 грн за кв. м у нас платять люди з 2 по 9 поверх і 1,81 – перші поверхи. Гроші ми розподіляємо відповідно до кошторису. На правлінні ми прийняли план розвитку ОСББ, згідно цього плану ми розробляли проект кошторису. На які потреби будемо витрачати гроші? Основні статті витрат – це зарплатні фонди, прибирання прибудинкової території, покупка необхідних матеріалів. В штаті ОСББ: голова, двірник і дві прибиральниці – по 3 під’їзди у кожній. У літній період вони проводять вологе прибирання через день до 4 поверху і раз в 2 тижні генеральне прибирання», – каже Ольга Мельничук.
Ремонти, яких ЖБК не проводив роками, тут почали робити вже через 5 місяців після переобрання голови ОСББ. Нині 1-й і 6-й під’їзд досить сильно відрізняються від тих, ремонти в яких ще не проводили.

«Ми ще стимулюємо людей тим, що ремонти в під’їздах робляться там, де мешканці найбільше платять. Я їм сказала, що будуть робитися ремонти у всіх під’їздах, але порядок визначатимемо саме за цим принципом. Людей потрібно стимулювати, щоб борги зменшувалися. На даний момент 4-й під’їзд радує, вони замовляють договори реструктуризації, частинами виплачують, тому незабаром і їм зробимо ремонт», – пояснює Ольга Мельничук.

Маленький старий будинок – витрати ОСББ «Старий Бульвар 1/28»

3-поверховий будинок на розі вул. В. Бердичівської і Старого бульвару можна побачити на старих фотографіях і листівках довоєнних часів. Попри думку, що ОСББ варто створювати у нових, великих багатоповерхівках, мешканці цього будинку, навесні 2016 року, таки наважилися на цей крок.

«Наш будинок дійсно старий, йому майже 150 років, це пам’ятка архітектури місцевого значення. Він у більш-менш нормальному технічному стані, після Другої світової війни проводився капітальний ремонт, оскільки будівля була напівзруйнована. Але комунікації у нас в жахливому стані, бо ЖЕК не дуже хотів витрачати кошти на це все. ЖЕК був неефективний, ми не бачили, щоб наші кошти витрачалися на наш будинок. Власне, це стало основною причиною, чому нам потрібно було піти від ЖЕКу. У нас невеличкий будинок – 14 житлових квартир і три нежитлових приміщення, де знаходиться магазин, кафе та офіс. На жаль, до моменту створення ОСББ ці підприємці ніяк не оплачували утримання будинку, але тепер кожен, хто володіє приміщеннями в нашому будинку, автоматично є членом ОСББ і зобов’язаний оплачувати утримання будинку», – розповідає голова ОСББ Валерій Арушанян. Взявши будинок у своє управління, мешканці вирішили почекати з ремонтами. Натомість, зібрати на рахунках суму коштів, щоб перестрахуватися на випадок форс-мажорів.

«Наш розмір внеску – 4 грн за м². Він достатньо високий, однак тариф в ЖЕКу був 4 грн 50 коп. Просто у нас кількість квартир невеличка, а будинок немалий і потребує більшого догляду, більших матеріальних затрат. В місяць, якщо всі мешканці справно заплатять, ОСББ отримує близько 5 тис. грн. На щастя, цих коштів вистачає, щоб експлуатувати будинок і навіть проводити невеличкі поточні ремонти: замовили нові ліхтарі з датчиками руху і енергозберігаючі лампочки, аби не витрачати зайвих коштів на освітлення під’їздів. Ми оплачуємо обслуговування бухгалтерії, прибирання прибудинкової території, електрика штатного і штатного сантехніка. Прибиральниця у нас не на ставці – ми їй платимо за виконану роботу. Це близько 1 тис. грн в місяць. Сьогодні, коли в ЖЕКу №16, який обслуговував нас раніше, змінився начальник, ми почали замовляти у них послуги. Зокрема, прибирання вулиці. У них є непоганий прибиральник, нам подобається, як він працює. Тож ми заключили договір з тим самим ЖЕКом, від послуг якого відмовились і не хотіли мати справу до цього моменту», – посміхається Валерій. Він розповідає, що створити ОСББ було неважко, проблема полягала в тому, що ніхто із сусідів не хотів бути головою ОСББ. Валерій Арушанян погодився, за свою роботу грошей не бере.
«Я працюю безкоштовно на громадських засадах для того, щоб у тому будинку, де ми живемо разом, був порядок і було комфортно жити. Можливо з часом ми наймемо управителя, який буде виконувати цю роботу. Але на цьому етапі, коли ми тільки створюємо ОСББ і ставимо його на ноги, у нас нема таких можливостей. Ми робимо все самі, бо ніхто за нас так не зробить, як ми самі», – говорить Валерій Арушанян.

Наскільки популярною в Житомирі є практика, коли голова ОСББ працює безкоштовно, ми запитати у голови Асоціації ОСББ «Жито-Мир» Ігоря Скоропада.
«Дійсно, це існує у багатьох ОСББ, дійсно ініціативні люди  роблять цю роботу за покликом душі, але це не є найкращим варіантом. Тому краще, щоб було так: якщо голова правління працює на громадських засадах, то в ОСББ наймається завгосп чи подібний фахівець, який вже за зарплату буде виконувати обов’язки згідно своєї посадової інструкції. Будинок – це все ж таки складний інфраструктурний об’єкт, тому  відповідальність за дії з його управління повинні мати як обов’язки, так і права з певною заробітною платнею. В кінці кінців ОСББ може прийняти рішення щодо залучення управителя. Як юридичної особи, так і фізичної особи підприємця», – каже Ігор Скоропад.

Яким має бути розмір внеску в ОСББ

Щодо того, чи існує єдине правило для формування розміру внеску на утримання будинку він відповів так: «Цей внесок визначається виключно загальними зборами ОСББ. Тобто, правління підраховує планове  надходження від кожної квартири чи приміщення, підраховує витрати на  зарплату персоналу, оплату послуг, тощо і це ділиться на кв. м загальної площі квартири.  Таким чином ОСББ отримує цей самий внесок  на утримання будинку та прибудинкової території. Стосовно розміру внеску. У внесок, як правило, входить ще ремонтний та резервний фонди. Як правило, нові ОСББ залишають на першому етапі такий самий внесок, що був у ЖЕКу, а далі життя вже саме диктує скільки потрібно коштів на утримання свого спільного майна. 

Я вважаю, що розмір внеску повинен визначатися,  в тому числі, орієнтуючись на вік самого будинку. Чим старіший будинок, тим скоріш за все йому потрібно більш уваги на його утримання, а значить і коштів. Близько 60-70%  всього внеску і кошторису, взагалі, це як правило, зарплата прибиральниці, двірника, завгоспа або керуючого справами, бухгалтерії, електрика. Інші статті – це загальне освітлення, поточні ремонти мереж, ліфти, сміття  та таке інше. Це все визначається прозоро, у будь-який час можна дізнатися в правлінні  скільки і за що було витрачено коштів. А взагалі, перевіркою фінансової діяльності  правління займається ревізійна комісія, яка підпорядкована виключно загальним зборам і тому, у будь – який момент, якщо незадовільна робота правління і персоналу загрожує функціонуванню ОСББ, можуть  скликати загальні збори, які і приймуть відповідне рішення, щодо подальших дій правління, або навіть  його переобрання», – пояснив Ігор Скоропад.