Ще наприкінці минулого року Житомирський міський голова Сергій Сухомлин заявив про те, що у 2024 році в місті може зрости вартість проїзду в громадському транспорті. Основними причинами тоді влада назвала скасування судом обмежень щодо перевезення пільгових категорій населення та відсутність компенсації за таких пасажирів приватному перевізнику. Також важливим фактором є загальне здорожчання обслуговування транспорту та відповідних витрат підприємствами. Перший Житомирський вирішив дізнатись, чи знайшла влада наразі рішення з врегулювання питання компенсації перевізникам за перевезення пільговиків, та чого очікувати найближчим часом містянам.
Ми провели інтерв’ю з представниками влади, приватних та комунальних перевізників, а також опитали мешканців міста на вулицях, щоб долучити різноманітність думок та поглядів на цю ситуацію.
За словами, Сергія Сухомлина перед тим існувало певне порозуміння між владою і перевізниками, адже введені часові обмеження на безкоштовний проїзд пільгових категорій населення частково розв’язували цю проблему та давали можливість перевізникам залучити більше “платного пасажира”. Міський голова вважає судовий позов певним популізмом, заявивши, що якщо держава встановлює пільги для населення, вона також повинна забезпечити фінансові ресурси для їх виконання. В той же час місцева влада зараз розглядає різні варіанти вирішення цієї ситуації.
“Те, що кажуть перевізники, абсолютно правильним було рішення по обмеженню з 10-ої до 16-ої безкоштовного проїзду для пенсіонерів, який в свій час прийняв виконком. Це давало їм можливість зранку взяти платного пасажира, перевезти дітей у школу і людей на роботу. На сьогодні такої можливості нема. Ну, пішли в популізм, скасували це рішення через суд, це дуже добре, але за все потрібно, щоб хтось платив: чи бюджет міської ради тоді надавав компенсацію перевізникам, як дає фактично комунальному підприємству, чи сам пасажир, який працює, повинен тоді платити за пенсіонера. Так не буває, держава дає пільги, а потім держава не забезпечує ці пільги грошима. Останні кошти, субвенцію на компенсацію перевезень ми отримували в 2014 році. Рішення ніяке не прийнято і його поки що немає. Говорити зараз про те коли це рішення буде прийнято і яке воно буде я поки що не хочу. Тому що в нас ще поки не має цього рішення.”
Заступник начальника управління з фінансово-економічних питань “ЖТТУ” Володимир Бродський зазначає, що вирішення питання про підняття цін на проїзд може тривати до 2-х місяців, а збитковість їхнього підприємства наразі становить близько 70 млн грн на рік. Також він сказав про те, якою на сьогодні є собівартість одного перевезеного пасажира:
“Ми подали тільки розрахунки з витрат на перевезення пасажирів. Наприклад, в електортранспорті це близько 27 гривень, повна собівартість перевезення пасажира, в автобусі – 26,70. Це питання може до 2-х місяців може зайняти, бо процедура обговорення, оприлюднення. У травмайно-тролейбусного управління в рік приблизно 70 млн збитків”.
В свою чергу, фахівець з технічного обслуговування житомирського автобусного парку парку ПП “Шеріфф” Сергій Музичук вважає, що вартість квитка необхідно підняти на 50-60%, адже через наявні нині збитки підприємство з часом може припинити своє стабільне функціонування:
“На сьогоднішній день, десь приблизно на 25-30% підприємство в збитковості. Ми не кажемо, щоб як по розрахункам квиток коштував 20-25 грн, але на 50-60% треба піднімати квиток, якщо не буде адресної допомоги або дотації . 25-30% – для підприємства це дуже великі збитки, там навіть не тисячі, там навіть до мільйонів виходить”.