У прес-центрі міської ради 11 серпня відбулося публічне обговорення питання брендингу міста, участь в якому взяли місцеві активісти, члени виконавчого комітету, експерти з питань реклами та розробники логотипу Житомира, який за рік так і не змогли затвердити. На заході була також присутня начальник управління містобудування, архітектури та дизайну міського середовища
Євгенія Черкасова.
Своїми напрацюваннями і досвідом у напрямку розроблення брендів міст з присутніми ділилася Тетяна Бойко – власник і директор Агентства стратегічних комунікацій «Primemedia» (Україна), яке спеціалізується на послугах в сфері громадських, соціальних, маркетингових і корпоративних комунікацій, веде проекти по брендингу територий. Також Тетяна – консультант програми «BAS– Україна» Європейського банку реконструкцій і развитку в сфері маркетингу та комуникаційних технологій, куратор ряду проектів по розробці позиціонування та брендування міст в Україні, автор публікацій з питань маркетингу та брендингу територій.
Вона наголосила, що поняття "бренд" і "логотип" – це не одне й те саме. Брендинг території починається не із логотипу, а створення логотипу не треба довіряти людям, які на цьому не розуміються і тим більше виносити це питання на конкурс.
Зокрема, так було й в Житомирі, коли замість проведення досліджень, створення кількох концепцій, одразу ж оголосили конкурс і всі подані роботи виставили на розсуд пересічних мешканців у соцмережах та на Михайлівській. При цьому, люди керувалися власними критеріями, які зазвичай зводилися до "красиво" – "красиво", "подобається" – "не подобається".
Цілком очікуваним було й те, що за кілька місяців виконком так і не зміг затвердити той логотип, що за умовами конкурсу набрав найбільше позитивних відгуків. Такі процеси відбуваються у всіх містах і затягуються на довгий час, адже завжди будуть ті, хто не погоджується і має власну думку. Бойко представила таблицю критеріїв оцінювання, якою можуть скористатися і в Житомирі. За її словами, будь-хто може висловлюватися стосовно того, яким має бути логотип, але надавати цим міркуванням візуального образу, мають виключно професіонали. Логотип не має подобатися усім, але треба вкладати багато коштів і сил, щоб він став впізнаваним і улюбленим.
Бойко також не є прихильницею того, коли у якості логотипу "обігрують" заголовну літеру назви міста. У випадку з Житомиром, вона зауважила, що їй логотип сподобався своєю динамічністю – розробники запропонували кілька варіантів наповнення. Водночас вона радить зупинитися на двох-трьох основних варіантах або взагалі обрати один основний, а решту використовувати як доповнюючі. Розробникам вона радить попрацювати над логотипом і в першу чергу надати йому якогось змісту та підтексту. З громадою міста теж пропонує порадитися і запитати у них, з чим асоціюють Житомир – з космосом, героїзмом військових чи шкарпетками врешті-решт. Будь-яка думка має право на існування.
"Не так важливо, чи затвердив логотип виконком або сесія міськради, адже головне, щоб його сприйняли мешканці міста, – відзначила Бойко. – Повірте, в інших міст не менше було розмов та протистоянь стосовно логотипів. Треба визначитися, що ви вкладаєте у логотип – минуле, сучасність чи майбутнє. Це вам мають підказати самі мешканці міста. Також треба вирішити на кого орієнтований логотип – на туристів, нових мешканів чи інвесторів. Свою цільову групу треба шукати серед них. Звичайно, бренд чи логотип не вирішить питання поганих доріг чи інфраструктури, але в сучасних умовах треба вміти себе рекламувати, просувати і представляти сильні сторони".
Тетяна Бойко також розповіла про те, яким чином працювали над створенням логотипу Чернігова – міста легенд. Зараз вона з командою допомагає Славутичу.
Юлія ДЕМУСЬ