Home Місто Господині вгадували, який буде урожай, дивлячись на кришку горщика з кутею

Господині вгадували, який буде урожай, дивлячись на кришку горщика з кутею

Вечір напередодні Різдва у різних краях України зветься по-різному: Святвечір, Канун, Вілія, Багата кутя. Свято це сімейне: весь рід має зібратися за святковим столом цього вечора, щоб протягом наступного року всі трималися вкупі й жили дружно.

В Україні християнські традиції різдвяного святкування тісно переплетені з прадавніми аграрними звичаями й обрядами. На святковий період виносили з хати все, що нагадувало про повсякденну роботу (кросна, прядки й інший господарський реманент), адже працювати протягом усіх святок (від 25 грудня до 6 січня за старим стилем) вважалося гріхом.

Оселю старанно чепурили, прибирали найкращими рушниками, вікна прикрашали витинанками з мережаного паперу, перед іконами чіпляли фігурки голубів, до стелі підвішували павуків — виплетені з житньої соломи геометричні конструкції. За народними переказами, павук обснував світ, а також спас святе сімейство, заснувавши вхід до печери, де від переслідування царя Ірода переховувалася Діва Марія з немовлям Ісусом.

Протягом 6 січня намагалися дотримуватися строгого посту — нічого не їли, аж допоки не зійде на небі перша зірка, яка сповіщала про велике чудо — народження Божого Сина. На Святвечір обов’язково готували кутю — обрядову страву з цілих злакових зерен. В Україні найчастіше готують кутю з пшеничних зерен, які перед приготуванням намочують, товчуть у ступі, заправляють медом, маком, горіхами й родзинками. На Поліссі пісну кутю з ячменю заправляють олією.

Кутю годилося готувати у новому горщику. Витягнувши кутю з печі, хазяйка дивилася на кришку: якщо вона мокра, то буде урожай на зернові, якщо удасться кутя та ще й має гарний вершок — це віщувало багатий врожай і статки в родині. Вершок знімали й віддавали курям, щоб вони гарно неслися.

Горщик несла на покуть хазяйка або найменше в родині дитя, вдягнувши рукавиці, в які перед тим клали гроші, щоб вони водилися в сім’ї протягом року.

Нести кутю голими руками суворо заборонялося — весь рік будеш у нестатках, «голим». На покуті розстеляли сінце або обжинковий вінок, на який ставили горщик із кутею, зверху накривали його книшем або окрайчиком хліба з дрібкою солі, поруч ще становили глечик із узваром, примовляючи «Несу кутю на покутю, з покуті — на стіл, щоб був у нас і хліба, і сіна великий стіг!» ( Народицький р-н Житомирської обл.).

У деяких селах київського й житомирського Полісся досьогодні зберігається старовинний звичай, коли батько ховається за мискою з пирогами й питає дітей: «Чи бачите ви мене?» На що всі дружно відповідають: «Ні, тату, не бачимо!» «Ну, дай Боже, щоб і на той рік не бачили!» — відповідає він. З мискою куті й різдвяним хлібом обходить хазяїн всю свою господу, частує худобу. З хати його запитують: «Хто ходить?» «Бог!» «А що носить?» «Пирог!» «Дай же, Боже, й на той рік діждати й Кутю гарно справляти!». Цього вечора відбувався прадавній за своїм походженням ритуальний обмін стравами. Хрещені батьки відвідували своїх похресників, дітки мали віднести вечерю близьким родичам, дівчата — досвітчаній матері, а жінки носили пироги й узвар «пупорізній бабі» — бабі-повитусі, яка допомагала їм народжувати. На Покутті і в деяких селах Гуцульщини заможні газди носили різдвяну вечерю бідним і сиротам.

Ввечері чекали також інших гостей — колядників і вертепників (в деяких регіонах України вони починають ходити з другого дня Різдва).

За матеріалами газети "Україна молода"