Home Місто Купляти квартиру в Житомирі потрібно по-новому

Купляти квартиру в Житомирі потрібно по-новому

Після того як з 1 січня нинішнього року змінився порядок оформлення права власності на нерухомість, народ по всій країні взявся штурмувати підрозділ державної реєстраційної служби. Навіть у невеликому Житомирі перші три тижні нового року спостерігалися ажіотаж і черги, а у великих містах і столиці було справжнє стовпотворіння, інформує Ехо.

Якщо раніше видачею та реєстрацією документів на право власності займалися такі служби, як Бюро техінвентарізаціі (БТІ) і сільради, а держакти на право власності на землю видавали підрозділи Держкомзему, то тепер їх замінила Державна реєстраційна служба України (Укрдержреєстр).

– У січні у нас дійсно було багато людей, – пояснює начальник реєстраційної служби Сергій Сечин. – Це було пов’язано з тим, що БТІ припинило приймати документи вже 20 грудня, і у людей на руках зібралося чимало заявок, які вони на початку цього року принесли в нашу службу. З потоком ми впоралися, і тепер все нормалізувалося.

– У яких випадках необхідно звертатися в реєстраційну службу, а в яких – до нотаріуса?

– У новому Законі «Про реєстрацію речових прав на нерухоме майно …» йдеться не тільки про право власності, але і про право користування і володіння (оренда, найм, іпотека та ін.) Якщо ви вирішили продати-купити, подарувати або обміняти квартиру (будинок), словом, оформити будь-яку операцію з нерухомістю, то вам потрібен тільки нотаріус. Він оформить угоду, зареєструє ваше право власності і ні в які інші служби йти не доведеться.

Якщо ж людина не здійснює операцію з нерухомістю, але бажає, щоб в новому реєстрі з’явилися дані про його майно, він йде в реєстраційну службу. Але це не обов’язково. Держава визнає право власності, оформлене до 2013 року, проте за бажанням (!) Інформація про нерухомість та її власника переноситься в новий держреєстр. У цьому випадку людина звільняється від держмита, вносить 120 гривень і через 14 днів одержує виписку з реєстру, що нерухомість його.

– Ми працюємо за заявочним принципом: людина прийшла, подав заявку на конкретні документи, і ми їх готуємо, – пояснює Сергій Миколайович. – Наприклад, ви побудували будинок, здали його в експлуатацію, а потім з усіма документами йдете до нас, щоб отримати свідоцтво про реєстрацію права власності. До нас звертаються люди, які побудували будинки ще при Союзі, які офіційно не оформлені донині. А також ті, хто перебуває в житлово-будівельних, гаражних, садівничих і дачних кооперативах, щоб офіційно оформити свою нерухомість. І так далі …

Перш ніж продати квартиру, потрібно провести її оцінку

Житомирський приватний нотаріус Ніна Прима погодилася розповісти про нюанси роботи нотаріусів в нових умовах.

– У цьому році я вже встигла оформити близько десяти різних угод з майном: купівля-продаж, дарування, спадщину та інші, – каже Ніна Василівна. – Хочу зупинитися на кількох важливих моментах. Дуже часто буває, що характеристики квартири (будинку), зазначені в технічному паспорті, не збігаються з тими, які вказані в документі права власності. Таке трапляється, коли люди роблять в квартирі капремонт з перенесенням стін, змінивши тим самим житлову і нежитлову площі квартири та інші параметри. Коли я це бачу, то не оформляю угоду до тих пір, поки власник не отримає новий техпаспорт в БТІ, узаконивши всі зміни. Нещодавно до мене звернулася людина, що бажає продати квартиру, але з’ясувалося, що він поставив перегородку, спорудивши дві кімнати замість колишньої однієї. Звичайно ж, я порадила йому звернутися в БТІ та органи архітектури для оформлення переобладнання квартири.

– Ще один важливий момент: для здійснення угоди людині потрібно провести оцінку своєї нерухомості, – продовжує Ніна Василівна. – Для цього громадянин звертається до фахівців з оцінки нерухомості для цілей оподаткування, що має відповідне свідоцтво та внесених до реєстру оцінювачів. Дане положення почало діяти при оформленні угод з купівлі-продажу з 2010 року, а при даруванні та оформленні спадщини – з середини 2012 року.

За словами Ніни Василівни, перш ніж укласти угоду, нотаріус зобов’язаний перевірити всю інформацію про власника і його права на майно. Якщо громадянин оформив своє право власності на нерухоме майно до 2002 року, то інформація зберігається на паперових носіях в архіві БТІ. Тому такому громадянину необхідно самому звернутися в БТІ та отримати довідку про те, що його право дійсно зареєстровано і до теперішнього часу не відчужувалося (не переходило до іншої особи).

Якщо право власності зареєстровано після 2002 року, вся інформація знаходиться в електронному реєстрі прав, який діяв до 1 січня 2013 року. Нотаріус має доступ до цього реєстру і сам отримує необхідну інформацію, засвідчує договір, реєструє перехід права власності до нового власника і в цей же день видає витяг з нового реєстру.

Поки що нотаріуси вникають у суть нової системи і набувають досвіду. Деякі зізнаються, що все виявилося не так складно, як уявлялося раніше.