Home Місто Польські експерти у Житомирі ділились досвідом реформування транспортної системи

Польські експерти у Житомирі ділились досвідом реформування транспортної системи

Складові вдалої реформи транспортної системи будь якого міста це: достатня кількість грошей, політична воля та державницька позиція учасників процесу змін (посадовців, приватних перевізників та містян). До такого висновку дійшли учасники дискусії із представниками польської делегації із міста Люблін, яка наразі працює у Житомирі.

«Квиток 5 гривень, а літр дизельного палива 25 гривень. А у вас 1 до 1. Тому вам і можна говорити про оновлення парку, електронний квиток, реформу маршрутів. А для нас це космос!», – апелював Олександр Янчук, приватний перевізник, до слів Гжегоша Малека, директора муніципальної транспортної компанії у Любліні, про необхідність роботи над зростанням якості транспортних послуг.

За словами польських фахівців, у Любліні курсують, великогабаритні дизельні автобуси та електротранспорт, який обладнаний камерами відео спостереження, валідаторами та інформаційними табло про маршрути, графік руху та іншою інформацією.

«Все це коштує великі гроші. Крім того ми сформували систему фінансових стосунків таким чином, що бюджет покриває витрати на обслуговування автобусів, а перевізник із прибутку сплачує податки. Якщо порушує умови договору – штраф. Наприклад один перевізник заплатив 1 мільйон злотих штрафу і з ним розірвали угоду», – продовжував Гжегош Малек, намагаючись переконати житомирських перевізників вкладати кошти в розвиток свого бізнесу.

Значно відрізняється система оплати за проїзд пільговиків. Якщо в Україні держава має відшкодовувати перевізникам кошти, і це відбувається нерегулярно, а останні 2 роки і зовсім грошей немає, то у Любліні пільговик, у деяких випадках, платить 50% вартості квитка. Крім того такої кількості пільговиків, як у Житомирі у Любліні немає.

«Із 45 мільйонів пасажирів, яких ТТУ перевезло за минулий рік 63% – це пільговики. Наразі пільговики частково пересіли на маршрутки, але це також не вирішує проблему. Тут потрібно змінювати законодавство, або просто його виконувати і надавати 100% субвенції», – переконував Дмитро Ткачук, заступник Житомирського міського голови.

Процес реформування у Житомирі багато в чому схожий на процес, що відбувався 5 років тому у Любліні. Зокрема у боротьбі між владою та приватними перевізниками.

«Ми прийняли політичне рішення, що всі гравці на ринку транспортних послуг мають користуватись однаковими правилами. Винятків бути не може. Було тяжко, адже приватних перевізників було більше, але з часом, великі компанії об’єднались і почали змінюватись, а ті хто не витримував конкуренції закрились. Відбувся природній відбір», – розповідав Гжегош Малек, намагаючих переконати перевізників використовувати «вікно можливостей» для розвитку свого бізнесу.

Головний аргумент приватних перевізників проти змін, як у Любліні так і у Житомирі, – «влада не піклується про перевізників», втрачає сенс, коли реформи дають перші результати.

«За одинь день ви цього не зміните. Ми 5 років працювали над реформою, і досягли результату. Останні 5 років у нас зростає кількість пасажирів та виручка», – відповів Гжегош Малек, директор муніципальної транспортної компанії.

Змінити транспорт у Любліні допомогли гранти ЄС, за які оновили транспорт міста. Але принципові зміни вдалось реалізувати завдяки спільної роботи влади, перевізників та громади.

"Реформа змінила саму суть відносин між владою, перевізниками та пасажирами. Від банального збору коштів на маршруті перевізниками, місто перейшло на систему, коли гроші акумулює місто, а перевізник отримає кошти за кілометри перевезень. І тоді немає гонитви за пасажиром та боротьби із пільговиками", поділився Дмитро Ткачук, заступник Житомисрького міського голови.

Крім того існує розгалужена система квитків. Так є квитки по часу – від 30 хвилин до 5 днів. Є квитки від 30 днів і до 120 днів. Також можна придбати квиток у транспорті.

«Ми маємо також систему електронного квитка. Наразі вартість поїздки складає 3.5 злотих (близько 20 гривень). Крім того є тариф для пільговиків, це переважно студенти, складає 50% вартості», – наголосила Агнешка Мазур, менеджер із дестрибюції квитків.

Польські експерти відпрацювали у Житомирі два дні, аби передати досвід реформування фахівцям міськвиконкому та приватним перевізникам.

«Вони вже пройшли період реформування. І ми сьогодні беремо їх досвід, аби пришвидшити цей процес та уникнути проблем», – підсумував Дмитро Ткачук, заступник Житомирського міського голови.

Нагадаємо, що на одній із останніх сесій міської ради депутати виділили 62 млн. гривень на закупівлю 20 низькополих автобусів.

За матеріалами прес-служби міськради