Кабмін обвів автолюбителів навколо пальця за допомогою простої комбінації в три ходи. Відтепер термін дії водійських посвідчень скорочується більш, ніж удвічі, для категорій А і В, і в 5 разів – для всіх інших. Змінювати чинні документи ніби як нікого поки не змушують. Але ж ніщо не перешкодило уряду одним розчерком пера змінити одного разу прийняте рішення, пише сайт News24ua.
Чим частіше, тим краще
Нові зразки бланків документів, що посвідчують особу, у тому числі водійських посвідчень, Кабмін затвердив 13 березня. Нібито на виконання закону "Про Єдиний державний демографічний реєстр". І все б нічого, якби окремим рядком не було вписано, що для управління транспортом категорій А і В термін дії посвідчень становить 20 років, категорій C, D, E – 10 років з дня видачі. Зміни ніяк не мотивують, просто чиновникам так захотілося. Два роки тому, 29 березня 2011 року, впроваджуючи права з терміном дії в 50 років, в МВС хоча б намагалися це якось пояснити. Тепер про зміни воліють взагалі мовчати.
Нагадаємо, все почалося з того, що в МВС прочитали Міжнародну конвенцію про дорожній рух. Як це зазвичай буває, висновки з документа чиновники зробили специфічні. Нібито обмеження терміну дії документів – вимога Європи, і безстрокові права просто не будуть визнаватися за кордоном. І нічого, що конвенція ця 1968 року народження. Тобто 43 роки ніхто і не заїкався про недійсність наших прав.
Коли Анатолій Могильов, тоді ще обіймав посаду глави МВС, вперше заговорив про "вимогах Європи", дійсно пролунав 10-річний термін дії документів. Але автолюбителі, зміркувавши, що кожні 10 років їм доведеться отримувати "корочку" заново з усіма витікаючими – стояння в чергах, хабар, офіційний збір – всерйоз збунтувалися. Влаштовували акції протесту, створювали штучні пробки біля будівель Кабміну і МВС. Проти нововведення виступили багато народні депутати, громадські діячі. Реального резону в постійному переоформлення документів не побачив ніхто.
Коли стало ясно, що обурення не вщухає, а, навпаки, розгорається сильніше, міністр дав задній хід. Було сказано, що ініціатива лише обговорюється. Проте Верховна Рада прийняла зміни, що дозволяють додати в посвідчення графу "термін дії". В якості компромісу, замість 10 років, вирішили видавати права на 50. Тобто – майже безстроково.
"Ми змушені були невідкладно вносити в Кабмін пропозиції про обмеження терміну дії посвідчень. Щоб уникнути того, що права громадянина, який отримає посвідчення після 29 березня 2011 року, будуть недійсними поза країни", – виправдовувався Могильов.
І чомусь ніхто не звернув уваги, що логіки в словах міністра було дуже мало. Приміром, з якого дива права раптом перестали б визнаватися в Європі? У них що, конвенція раптом змінилася з 29 березня? До слова, в Німеччині до початку 2013 року, теж були безстрокові права. І нічого, ніхто німців на дорогах не розгортав, прав не відбирав.
З миру по золотій нитці
Сьогодні в Україні діють сім видів водійських посвідчень. До 2014 року власники паперових документів повинні будуть їх поміняти. Володарі пластикових, але безстрокові або з терміном дії в 50 років, поки не мають вибудовуватися в черзі за новими "корочками". Але чи надовго таке щастя? "Кожен міністр, хто б не приходив, вважав за необхідне поміняти номери на машинах і тим самим отримати кубушку грошей … Так і ця ініціатива з новими правами – прямий шлях до посилення корупції", – упевнений колишній нардеп Юрій Кармазін.
Але комбінація із заміною документів набагато масштабніша, ніж питання "кубушки грошей". Закон "Про Єдиний державний демографічний реєстр" дозволяє виробникам бланків та всьому ланцюжку причетних чиновників заробляти в 7 разів більше, ніж раніше, на одних тільки внутрішніх паспортах. Всього-то й потрібно було – зробити паспорт тимчасовим. Консорціум ЄДАПС, що виробляє бланки для біометричних документів і тих же водійських прав, забезпечив собі приголомшливе майбутнє.
Кожні 10 років більше 40 мільйонів українців повинні будуть отримувати новий паспорт – пластикову карту з електронним носієм інформації. Перший паспорт однорічній дитині видаватимуть безкоштовно, тобто за казенний рахунок, а далі платити доведеться зі своєї кишені. До речі, незрозуміло чому, адже внутрішній паспорт – власність держави, а не громадянина. Але це не так уже й важливо для продавців документів. Вони свої гроші отримають у будь-якому випадку. Торік в Україні народилося 520 тис. дітей. Це 520 тис. паспортів – 62,4 млн гривень. Ще стільки ж підлітків досягнуть цього року 16-річного віку, це ще приблизно 60 млн гривень. Плюс українці, яким треба міняти паспорт у 25 і 45 років. Їх близько 800 тисяч. Сотні мільйонів гривень на рік на одному тільки вигляді документа.
Якщо пройшов фокус з паспортом, чому б не повторити його з правами? 50 років – занадто багато і невигідно. Більшість автолюбителів при такому розкладі отримували б посвідчення всього один раз. Складається враження, що ці 50 років ввели тільки для того, щоб вляглася галас. І, схоже, ніщо не завадить уряду в найближчому майбутньому прийняти ще одну постанову, що зобов’язує водіїв міняти документ кожні 10 років, як і паспорт.
"Нічого принципово жахливого в правах з терміном дії немає, – вважає президент Кримського клубу автолюбителів Олег Чиж. – З 19 січня 2013 весь Євросоюз перейшов на права єдиного зразка. Їх теж потрібно буде міняти кожні 10 років. Але там виключений корупційний елемент. І немає монополіста-виробника, здатного пролобіювати в парламенті вигідну для себе рішення ".
В Україні такий монополіст є, і його інтереси проглядаються практично в кожному рішенні, яке стосується документів. Отже, сьогодні для заміни водійських посвідчень старого зразка потрібно подати до реєстраційно-екзаменаційного підрозділу ДАІ наступний пакет документів:
– Паспорт або документ, що його замінює;
– Дві кольорові фотографії розміром 3,5 х 4,5 см;
– Екзаменаційну картку водія;
– Медичну довідку встановленого зразка про придатність до керування транспортним засобом відповідної категорії;
– Квитанцію про сплату коштів за бланкову продукцію та послуги ДАІ.
  
 
		 
	