19 липня в Українському кризовому медіа-центрі (м. Київ) відбулась презентація нової онлайн-системи зі збору, зберігання, управління та використання освітніх даних, мета якої підвищити ефективність шкіл та поліпшити якість навчання.
Онлайн-система – Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ) – була розроблена Інститутом освітньої аналітики, який є підрозділом Міністерства освіти і науки, у рамках гранту Світового Банку. У Житомирській області до АІКОМ буде підключено усі 667 шкіл і 675 дитячих садочків, а по Україні загалом понад 15,5 тис. закладів середньої і майже 15 тис. закладів дошкільної освіти.
Необхідність заміні старої системи продиктовано освітньою реформою, яка передбачає розвиток української освіти згідно із міжнародними стандартами та створенням Нової української школи, навчальна програма якої має ґрунтуватися на набутті учнями ключових життєвих компетентностей.
«Сьогодні Україна має небагато даних щодо якості освіти порівняно з іншими країнами, – зазначив важливість системи начальник головного управління загальної середньої та дошкільної освіти директорату дошкільної та шкільної освіти Міністерства освіти і науки України Юрій Кононенко. – Відсутність повної інформації позбавляє центральні і місцеві органи влади можливості ухвалювати якісні управлінські рішення на основі ґрунтовного аналізу, а батькам складніше визначити найкращу школу для своїх дітей».
У порівнянні із попередньою інформаційною системою, АІКОМ може збирати набагато більший обсяг даних: бюджет школи, витрати на одного учня, відвідуваність учнів, рівень оплати праці, оцінювання ефективності та підвищення кваліфікації вчителів тощо. Форми збору даних легко змінюються, їх передача в центральну базу здійснюватиметься з будь-якого комп’ютера, підключеного до Інтернету і не потребує спеціального програмного забезпечення. Наявність порталу відкритих даних дає змогу всім бажаючим бачити і опрацьовувати дані у вигляді графіків та звітів.
«Нова система спростить школам складання статистичної звітності та дасть можливість аналізувати свою ефективність в порівнянні з минулими періодами та іншими закладами, – підкреслює наслідки запровадження АІКОМ директор Інституту освітньої аналітики Сергій Лондар. – А освітні управлінці зможуть краще розподіляти кошти та забезпечувати заклади усім необхідним для надання якісних освітніх послуг».
Експерти переконані, що існуюче узагальнене представлення даних і обмежена кількість показників ускладнюють аналіз якості освіти та ефективності витрат коштів платників податків.
«Неурядовим організаціям і дослідникам наразі складно об’єктивно оцінювати школи, оскільки частина необхідних даних є у відкритому доступі, але на різних ресурсах, решта – внутрішня інформація, яка переважно не публікується», – говорить експерт з економічних питань Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна Поворозник Василь.
«На етапі старту реформи освіти не була відома навіть точна кількість закладів, бо різні джерела статистики давали різні дані. Коли йдеться про фінансування шкіл, то практично неможливо отримати зведені дані (оскільки кошти надходять з різних джерел) та відстежити витрати, – зауважила співголова ГО "Батьки SOS" Олена Бондаренко. – Ми давно потребуємо єдиної, простої, зрозумілої і багатофункціональної бази закладів освіти».
З липня 2019 року триватиме пілотне функціонування та тестування системи, а з грудня 2019 року користування АІКОМом буде доступне для усіх зацікавлених станом шкільної освіти в Україні.