Home Політика Геннадій Зубко: «Балотування до ВР – не останній хрестовий похід, щоб тільки...

Геннадій Зубко: «Балотування до ВР – не останній хрестовий похід, щоб тільки залишитись у політиці»

Перший віце-прем’єр Геннадій Зубко вирішив не йти до Верховної Ради. Каже, час, що залишився, воліє витрати на фіналізацію розпочатого в Кабміні. Власне, головна його сфера відповідальності (їх, за посадою, багато) – децентралізація.

 

 

Саме завдяки цій реформі місцеві громади за останні роки суттєво укріпилися, утвердилися в правах, багато хто з них – збагатився. Що – цікавий факт – одразу відобразилося на рейтингах міських голів, але не «перейшло» на рейтинг Президента та політиків центрального рівня.

 

 

Примітно: Петро Порошенко зробив децентралізацію однією з «фішок» своєї передвиборчої кампанії, тоді як Володимир Зеленський слова про неї не говорив, але їх результати говорять самі за себе. Чи означає це, що передача влади на місця насправді не є важливою для українців?

 

 

На якому наразі етапі реформа і чи буде її продовжено за президентства Зеленського. Наскільки розвинений регіональний сепаратизм і чи справді він складає загрозу нацбезпеці?

 

 

Про це та багато іншого поговорили у дійсно ґрунтовному інтерв’ю з Геннадієм Зубком.

 

«Ми повинні мати коаліційну угоду навіть якщо більшість буде створена однією політичною силою»

 

Соня Кошкіна: Головна тема нашої розмови сьогодні – децентралізація. На етапі кампанії багато хто висловлював побоювання: у випадку перемоги того чи іншого кандидата, децентралізація може бути звернута. Що станеться із нею при Зеленському?

 

 

Зараз повним ходом їде підготовка до дострокових виборів. На них країна пішла неочікувано, не готуючись. Я хотів би, щоб до нового парламенту балотувалися близько 100 керівників місцевого самоврядування і я мав з ними відповідну розмову. Тому що маємо багато викликів на шляху впровадження реформ. Але відбулося те, що відбулося і ймовірність загрози відсутності у коаліційній угоді (парламенту наступного скликання, – LB.ua) реформи децентралізації, питань енергоефективності, дуже висока. Станом на сьогодні є вже 900 громад. У перспективних планах – 1406.

 

 

 

 

 

Ці 900 громад – це ініціативні об’єднання, за власним бажанням. Але якщо ми і далі рухатимемося шляхом добровільного об’єднання, то загрузнемо в саботажі різних політичних або фінансово-промислових, груп, котрі хочуть сформувати громади «під себе». Ще є небажання місцевих адміністрацій втрачати свої повноваження, через що вони блокують цю реформу. Тому потрібно приймати рішення (про об’єднання громад, – LB.ua) адміністративно на підставі перспективних планів, які складені в областях.

 

 

 

 

 

Наразі є шалений конфлікт між районним рівнем і громадами. Там, де створено багато громад, районний рівень втрачає повноваження, і доцільності існування його немає. Якщо взяти, наприклад, європейський досвід, який ми вже імплементуємо, район повинен об’єднувати не менш як 150 тисяч мешканців. Ми пропонуємо нові повноваження районного рівня і можливості їх збільшення.

 

 

Тому можна сказати, що ми стали на «розрив» : є локомотив, який тягне нас до Європи, але ноги зачепилися за «товарняк». І потрібно негайного приймати рішення, щоб рухатися далі.

 

 

С.К.: Ви обмовилися про коаліційну угоду. Ви впевнені, що вона взагалі буде? Адже «Слуга народу» може одноосібно сформувати більшість в парламенті.

 

 

Ми повинні мати коаліційну угоду, або план дій, затверджений більшістю, навіть якщо більшість буде створена однією політичною силою. Будь-який уряд працює над виконанням виключно коаліційної угоди. Уряд призначається парламентом саме для виконання її завдань. І при визначенні програмного документа до уваги треба брати не тільки зобов’язання українського парламенту перед людьми, а й зовнішні – це напрямок євроінтеграції, вступ в НАТО, прописані в Конституції,

 

 

 

 

Олег Базар: Петро Порошенко упродовж кампанії багато говорив про децентралізацію. У підсумку його підтримали 25% виборців. Володимир Зеленський про децентралізацію не згадував жодного разу. І його в другому турі обрали 73%. При тому, що децентралізація і підтримка місцевого самоврядування, нагадаємо, була одним з наріжних каменів кампанії Петра Порошенка. У нього була підтримка мерів найбільших міст – Києва, Харкова, Одеси, Дніпра. І обласних центрів.  А виявилось, що у порядку денному українського виборця децентралізації немає.

 



 

Класне запитання. По–перше люди мають свою думку і підтримка мерів не перекладається. По-друге питання вимагає аналітики, тому давайте масштабувати. Візьмемо ОСББ, яке дуже просто масштабувати на поняття громади чи країни. Ви пропонуєте мешканцям створити спільну власність, щоб керувати нею, апгрейдити і модернізувати. Вас підтримають тільки 5% людей. Ще 20% у кращому випадку не допомагатимуть, але й не саботуватимуть. 75% будуть проти. Вони вам не повірять, захочуть все перевіряти і будуть незадоволені усім, що робитиметься. Це те, що відбувається в країні, коли почалась масштабна реконструкція. Тому що децентралізація – це масштабні зміни, які потребують виходу зі стану комфорту, як і в ОСББ. Люди хочуть, щоб зробили все за них і без них, а в них все було добре.

 

 



 

 

Хоча еліти сьогодні підтримують реформи. Не Президента Порошенка чи Президента Зеленського, а саме реформи. І такі люди працюють над довшим горизонтом. Але велика маса людей хочуть кращого результату вже сьогодні. І навіть не зважають на те, що зростає мінімальна зарплата, зростає туризм в європейські країни, зростає кількість транспортних засобів і витрати на пальне по країні. Ті, хто дивиться вперед, підтримують реформу децентралізації. Тому я би не ставив поруч децентралізацію і електоральні уподобання.

 

 



 

 

Ми маємо дослідження Ради Європи, де чітко зазначено, що 70% людей підтримують реформу децентралізації. Це опитування проводилося не тільки серед територіальних громад, а по всій країні.

 

 



 

 

22 квітня я зустрічався з Андріусом Кубіліусом (екс-прем’єр-міністром Литовської Республіки – LB.ua) щодо питань, пов’язаних з міжнародними кредитами. І щодо нашої політичної ситуації він сказав: «А на що ви очікували? Нас реформаторів надихали наші дії і буквально за шість місяців, ми пішли на дострокові парламентські перевибори, думали, що нас оберуть, нас винесли, тому що ми реформатори. А з’ясувалося, що на наше місце зайшли комуністи, і ми поверталися потім шість років».

 



С.К.: Але, судячи зі списків партій, у цьому парламенті буде серйозний дефіцит людей, котрі розуміються на децентралізації

Скажу за себе. Я прийняв рішення не йти (до парламенту, – LB.ua), тому що бачу більш важливою боротьбу за горизонт 2020-2025 року, ніж за місце в списку до наступної ВР. Не потрібно сприймати балотування до парламенту як останній хрестовий похід заради того, щоб тільки залишитись у політиці. Хіба політика має формуватись тільки в парламенті? Верховна Рада – це не рубіж, пройшовши який ти отримуєш політичний запит на власну персону. Певен, що інколи потрібно приймати такі складні рішення і залишатись над процесом. І продовжувати діяти, поки є час і можливість працювати в розпочатих проектах над досягненням цілі. У моїй зоні відповідальності дві складні реформи: децентралізація та енергоефективність. Вони зараз знаходяться у цейтнот-режимі, і дуже потребують низки вчасних рішень для успішного продовження.

Фото: Макс Требухов

Усе інтерв’ю на lb.ua