Home Економіка “Не зерном єдиним”: українська ягода заполонила європейські ринки

“Не зерном єдиним”: українська ягода заполонила європейські ринки

576

Українська лохина увірвалась на європейські преміальні ринки. Блакитно-жовтий прапор на упаковках з цією ягодою майоріє у супермаркетах Люксембургу та на прилавках Іспанії, яка і сама вважається одним із найбільших виробників лохини у Європі. Зокрема, Житомирщина є одним з переодових експортерів блакитної ягоди.

“Економічна правда”, досліджуючи це питання, розповідає, що потрапити зі своєю продукцією на європейський ринок – не дуже легке завдання для українського фермера. Перш ніж допустити до продажу, у Європі аналізують ягоду за 250 показниками. Та не дивлячись на це, фермерським господарствам з Жиитомирщини вдається вирощувати та постачати свіжу лохину напряму до низки європейських супермаркетів, і навіть продавати її під українським брендом.

Одним з передових постачальників лохини є житомирська компанія “Нікдарія”. До початку повномасштабного вторгнення вони експортували блакитну ягоду до країн Близького Сходу та Південно-Східної Азії (ОАЕ, Саудівська Аравія, Сінгапур, Малайзія). Робили вони це за допомогою авіатранспорту.

Із закриттям повітряного простору в Україні, господарство переорієнтувалось на європейські країни і наразі експортує близько 75% ягід. Компанія – в трійці найбільших експортерів лохини з України до країн Євросоюзу.

Компанія вирощує ягоду на площі понад 120 гектарів. Для високої ефективності виробництва застосовуються різні інноваційні технології, такі як: автоматичний облік робочого часу працівників, комп’ютеризований полив саджанців та автоматична лінія сортування ягід. Збирають їх вручну. За день один працівник може зібрати близько 100 кг ягід. А розподіл лохини за допомогою оптичної сортувальної лінії може забезпечити вихід 144 відбірні ягоди на секунду. Загалом, сезонний збір лохини триває не більше, як 3 місяці.

Ціна на блакитну ягоду в Європі залежить від пори року. В сезон – це 5-6 євро за кілограм, в інший час року ціна знаходиться на рівні 12 євро.

Основними конкурентам України в цьому бізнесі серед країн Євросоюзу є Польща та Іспанія. Проте, до останньої наша країна і сама активно постачає лохину, адже у нас не збігаються сезони. Коли в Іспанії пік вирощування лохини – у нас ягода ще не достигла. Коли ж з’являється наша ягода, то на Піренеях сезон уже завершується.

До того ж, як зазначає директор зі стратегії та розвитку “Нікдарія” Євген Харлан, ягідництво є навіть рентабельнішим бізнесом, ніж вирощування зернових. До того ж та несе у собі мало ризиків.

“Раніше вважалося, що середній показник капіталовкладень на 1 гектар – приблизно 25 тисяч доларів. Наш досвід каже, що скоріш за все йдеться про понад 40 тисяч доларів на гектар. Окупність залежить від багатьох факторів, починаючи від погодних умов і людського фактора до кон’юнктури ринку”, – розповів для ЕП Євген Харлан.

Проте, і в цій справі війна має великий негативний вплив. Ключовими є проблеми з логістикою та міжнародною сертифікацією. Через заборону на виїзд за кордон для чоловіків, тривалість маршруту збільшилась удвічі.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here