Виставка-реконструкція однострою українського воїнства у світлописі і графічному мистецтві «МИ – БАСТІОН ГЕРОЇВ І БОРЦІВ», яку напередодні другої річниці від початку повномасштабної війни відкрили в Житомирському фаховому коледжі культури і мистецтв ім. Івана Огієнка, триватиме до початку квітня цього року. Відвідати її можна у будні з 9:00 до 18:00 за адресою вул. Івана Франка, 16, ІІ поверх.
Про це розповіла куратор виставки Світлана Віділіна. За її словами, ініціативу вдалося реалізувати спільно із Житомирським військовим інститутом ім. С. П. Корольова. Саме представники цього навчального закладу раніше передали підбірку постерів, що були підготовлені в рамках проєкту «Воїни. Історія українського війська», над яким працювали Зоя Бойченко та Олена Халімон з Українського інституту національної пам’яті. Зокрема, разом з командою фотографів (Анна Сенік, Роман Ніколаєв, Ігор Свенцицький) та історичними реконструкторами (Микола Балабан. Тексти: Василь Павлов, Максим Майоров, Сергій Громенко, Богдан Завітій, Володимир В’ятрович, Наталія Слобожаніна, Сергій Рябенко) вдалося втілити та зафіксувати 20 образів, з яких можна детальніше дізнатися про історію військових формувань на теренах України від часів Київської Русі і до сьогодення, побачити якими були однострої та зброя українських воїнів у різні історичні епохи. Фотографії супроводжує інформація про тип військових організацій, чисельність і озброєння військ, методи воєнного мистецтва, найвизначніші битви певного періоду.

Окрім них, на виставці «МИ – БАСТІОН ГЕРОЇВ І БОРЦІВ» також представлені роботи відомих українських художників-графіків – Георгія і Сергія Якутовичів, Василя Лопати, Ніла Хасевича, Анатолія Базилевича, які у своїй творчості зображали сцени визвольної боротьби, осмислюючи історичне підгрунтя, створюючи портрети історичних діячів, супроводжуючи літературні твори. Приміром, в окремій залі розмістилися ілюстрації Базилевича до травестійно-бурлескної поеми Івана Котляревського «Енеїда», де озвучено тему козацтва.
Загалом експозиція нараховує близько 70 робіт, включаючи також вітальні листівки з Пасхою, Різдвом часів визвольного руху, кілька листівок 56-го року періоду УПА художника Левицького та інших невідомих авторів (зберігаються у приватних колекціях, надруковані в книзі «Святочні листівки» – все, що випускалося в Україні чи було пов’язано з нею), чотири манекени в костюмах-одностроях – два сучасні (польовий та парадний костюми діючого військовослужбовця ЗСУ), однострій Житомирської військової школи старшин (довоєнного періоду), однострій воїна УПА, які надав військовий інститут.

«Ми вирішили поєднати фотографії з реконструкцією військового одягу із темою мистецтва, тож зупинилися саме на графічному мистецтві. Зосередилися на постатях і творчості кількох українських художників, які вже прославилися, залишили свій слід і про них знає увесь світ. Якутовичі – батько та син, уже померли. Лопата – живий, але проживає за кордоном. Хасевич мав художню освіту, пішов у політику, потім вступив у УПА. На виставці є кілька портретів його авторства – малював тих людей, які воювали поряд із ним, очолювали рух. Він створював різні листівки, летючки – все друкована продукція, але не рекламного характеру, а художній твір, по-суті, з політичним підтекстом, – говорить Світлана Віділіна. – Обирали гравюри, на яких є наше воїнство у військових обладунках. Є ілюстрації до «Повісті врем’яних літ», багато козацької тематики (протягом трьох століть). Базилевич, спираючись на дослідження історика Яворницького, створив впізнаваний образ (стереотип) козака-українця з оселедцем, в шаровах. В Якутовичів теж переважає тема Київської Русі, козацтва. Власне, названі художники озвучували літературу, а з сучасного більше у роботах Хасевича».
У продовження виставки «МИ – БАСТІОН ГЕРОЇВ І БОРЦІВ» в третьому залі розміщені роботи студентів коледжу, пов’язані з віхами розвитку України – народні свята, козацька тематика (великі витинанки), Революція Гідності, декоративні жіночі костюми та ін.
Юлія Демусь


























