Один у парку 30-річчя Перемоги, інший – у міському парку культури і відпочинку, назву якого незабаром обіцяють змінити. Це два літаки, які розміщені у різних частинах міста – фактично один навпроти іншого. Вони мають різну історію походження, але нині знаходяться в однаково занедбаному стані.
Зокрема, 50 років тому на березі річки Кам’янка було закладено алеї парку, в центрі якого у жовтні 1974-го встановили пам’ятний знак – літак МІГ-15 (на честь 2-ї повітряної армії, що звільняла місто від німецьких загарбників). До підніжжя пам’ятника ведуть кам’яні сходи. Втім, зараз це місце не популярне серед житомирян та гостей міста, більшість навіть не здогадуються про існування такої локації. Щоправда, МІГ-15 можна роздивитися, коли прямуєте з центру Житомира у напрямку Гідропарку.

Водночас літак Ту-104 поруч із пішохідним мостом, здається, знають усі. Багато хто робив світлини поруч з ним у різні роки, а декому навіть пощастило побувати всередині, коли там діяв міні-кінотеатр з показом мультфільмів чи кімната сміху із «кривими» дзеркалами.
Та вже протягом тривалого часу літак закритий – доступу всередину нема, все зачинено. Кілька разів активісти проводили прибирання, а влітку минулого року ініціативна молодь трохи навела всередині порядок, пофарбувала сходи і проводила там благодійні квести, кошти від яких передали на лікування дітей.
До цього, навесні 2018-го, там також проходив фестиваль «Крила», під час якого вдалося зібрати лише 11 тисяч на відновлення літака і жодні роботи надалі не проводилися. Питання про ремонт літака в місті обговорювали кілька разів. Зокрема, йшлося як і про реконструкцію, що передбачає повну чистку і фарбування заново, так і про облаштування всередині простору для дітей, арт-простору, майстерні чи кав’ярні. Коштів ні на те, ні на інше поки у міському бюджеті не передбачили, так само нема охочих долучитися фінансово і серед меценатів. Крім цього, у мережі також писали про переміщення Ту-104 із майданчика біля дитячих атракціонів у парку на Польову, але це також лишається на рівні ідеї.

Днями, побувавши біля цього літака, ми помітили, що багато елементів, зокрема у місцях опори і кріплення, поіржавіли, а у вітряну погоду добре чути рух металевих елементів, які погано тримаються біля основи у верхній частині.
Читайте також: У Житомирі працюють над створенням архітектурної концепції Замкової гори: як ця територія виглядає зараз. ФОТО
Нагадаємо, що Ту-104 був випущений у 1958 році в Харкові, а відпрацювавши свій ресурс у 80-х роках, підлягав списанню. До того використовувався як літак спеціального призначення, що обслуговував командування Міністерства оборони СРСР. До Житомира, точніше спершу в Озерне, Ту-104 прилетів з Астрахані. Його зустрічали хлібом-сіллю, а екіпажу влаштували екскурсію містом та найбільшими підприємствами. Пізніше було прийнято рішення розмістити подарований літак у Піонерському парку, але задля транспортування за маршрутом Озерне – вулиця Жуйка – Толстого – поворот на вулицю Першого Травня – Кочерги, його фактично розібрали (зняли крила, хвостове оперення). Щоб пройти через вулицю Бердичівську біля музичної фабрики і біля Бульвару, піднімали тролейбусні дроти. Саме через них не можна було везти літак одразу по Великій Бердичівській. Вже коли у літаку працював дитячий кінотеатр, в одну ніч його обікрали і зняли багато приладів.
Першого Травня – Кочерги, його фактично розібрали (зняли крила, хвостове оперення). Щоб пройти через вулицю Бердичівську біля музичної фабрики і біля Бульвару, піднімали тролейбусні дроти. Саме через них не можна було везти літак одразу по Великій Бердичівській. Вже коли у літаку працював дитячий кінотеатр, в одну ніч його обікрали і зняли багато приладів.
Юлія Демусь



























